能
能とは筋立てをもつ芸能という意味で、日本最古の音楽劇です。14世紀以降に盛んになりました。筋は「謡」と呼ばれる歌で語られ、役は主役であるシテと、わき役であるワキに大別されます。役者はそれぞれ木製で漆塗りの面をかぶり、豪華な錦織りの衣装を着て演じます。面をかぶらない役柄もありますが、その場合でも顔を面に見立てて演じ、顔の表情を作るようなことはしないのです。動きも地味で、役者は感情を声に出さないため、能では人間の陰の部分が表現されるのですが、一方でその神秘的な動作と単調な音楽が「幽玄」といわれる奥深い美しさを醸し出しているのです。
Noh
Noh is a performing art with plot and is Japan’s oldest form of musical theater. It has flourished since the fourteenth century. The story is spoken in a recitation known as utai, and the roles are divided into the leading role of shite(the protagonist, meaning "doer" or "actor") and the supporting role of waki(a deuteragonist, meaning "bystander" or "onlooker"). The actors wear lacquer-coated masks made of wood and colorful brocade costumes. There are also roles without mask, but even then the face is used to resemble a mask, with no attempt at expression. Because movements are restrained and the actors put no sentiment in their voices, Noh expresses the darker aspects of humanity; on the other hand, the mysterious gestures and monotonic music yield a deep beauty known as yugen(the subtle and profound).
能舞台
能や狂言の専用舞台は、屋根を支える太い4本の柱が舞台を囲み、前3方は開け放たれています。役者は橋掛りを通って舞台に現われます。能では一切が謡の文句と音楽、役者の動きによって表されるため、能舞台には舞台装置が施されていません。ですから、逆に観客は自由な幻想を抱くことができ、どんな装置も及ばないような、雄大な舞台面を描き出すことも可能となり得るのです。
Noh-butai (Noh stage)
The stage exclusively used by Noh and Kyogen is framed by four thick pillars that hold up its roof and is open on three sides. Actors appear on the stage by walking along the corridor connecting the backstage to the stage. In Noh, everything is expressed through the phrases and music of the Noh chant and the movements of the actors, so the Noh-butai has no stage props. As a result, by contrast, the spectators can embrace the illusion, and it is possible to portray sublime scenes that surpasses any prop or stage setting.